Publikacja w serwisie

Bookmark and Share

5998  odsłona

Teresa Knaf Program adaptacyjny 'Internat moim drugim domem'

 

Teresa Knaf

Nauczyciel – wychowawca

SOSW Ostróda

                                          

PROGRAM  ADAPTACYJNY

 

„Internat moim drugim domem”

 

Program został opracowany dla dzieci upośledzonych umysłowo, uczęszczających do szkoły specjalnej i mieszkających w internacie.

 

      Cel – złagodzenie stresu wychowanek przed nowym środowiskiem oraz 

               integracja grupy drugiej internatu SOSW.                 

 

 

Moja sala – poznajemy pomieszczenia grupy

 

1. Pokazanie pomieszczeń, z których korzysta gr. II – pokoje sypialne, świetlica, korytarz, łazienka, toaleta, jadalnia.

2. Wybór pokoju, w którym wychowanki chciałyby mieszkać - przydział tapczanika, szafki, półki.

3. W moim pokoju mieszka „dobry duszek” – wychowanki starsze, bardziej sprawne opiekują się wychowankami nowoprzybyłymi i mniej sprawnymi.

4. Kolorowo i tęczowo – urządzamy pomieszczenia grupy tak, abyśmy czuli się w nich dobrze:

    - sale – wg własnych upodobań,

    - korytarz – kwiatowa alejka,

    - świetlica – przewidziana zmiana umeblowania umożliwi urządzanie świetlicy z wykorzystaniem pomysłów wychowanek.

5. Baśniowe spotkania – wieczorne spotkania w poszczególnych pokojach sypialnych; opowiadania, legendy, rozmowy z wykorzystaniem pacynek. 

   

 

Poznajmy się wzajemnie

 

1. Moi wychowawcy – obraz słowny stworzony i przekazany przez wieloletnie wychowanki w zabawie „Dokończ zdanie”.

2. Zabawy integracyjno -zapoznawcze: „Mówiący smok”, „Buziaczek”.

3. „My jesteśmy druga grupa” – nauka grupowej piosenki, zachęcenie do ułożenia nowych zwrotek.

4. Ćwiczenia ruchowe proponowane przez Weronikę Sherborne – rozwijanie wzajemnych kontaktów i porozumiewania się.

5. Integrujące zabawy ruchowe ze śpiewem: „Łańcuch serc i rąk”, „Zabawa ogniskowa”.

6. Zwracamy się do siebie po imieniu – wykonanie wizytówek dla wychowawców i wychowanek grupy.

 

 

Nasz internat – drugi dom

 

1. Pokazanie całego budynku oraz posesji internatu: świetlice innych grup, kuchnia, pralnia, pokój wychowawców, gabinet p. dyrektora i p. kierownik, sekretariat.   

2. Jesteśmy społecznością – musimy przestrzegać zasad:

    - przedstawienie, wyjaśnienie praw i obowiązków wychowanka internatu,

    - pokazanie tablicy, na której są one umieszczone.

3. To nasz wspólny dom – bądźmy współgospodarzami:

    - poznajemy dyżury, przyglądamy się jak należy je wykonywać, stopniowo włączamy się do pracy.

4. Wiem jak pani, pan ma na imię - wykonujemy i przypinamy pracownikom ośrodka wizytówki.

 

 

Miasto, w którym się uczę

 

1. Znam mój nowy adres

    - zapisanie adresu i nr tel. internatu oraz adresu i nr tel. szkoły.

2. Poznajemy miasto:

    - potrafię przejść na drugą stronę ulicy, zatrzymuję się przed przejazdem kolejowym - spacery ulicami miasta,

    - wiem gdzie jest najbliższy sklep spożywczy, apteka, poczta,

    - znam urokliwe miejsca „Letniej stolicy Mazur”: - spacery po molo nad jeziorem Drwęckim, zabawa orientacyjno-terenowa "Podchody" nad jeziorem Sajmino.

    - Ostródzki zamek – Centrum kultury i sportu.

3. Poznajemy najbliższą okolicę:

    - panorama Ostródy widziana z wieży widokowej kościoła ewangelickiego,

    - wyjście na lody do Mc Donald’s,

    - rajd pieszy połączony z ogniskiem nad jednym z ostródzkich jezior.

 

 

Mój dom rodzinny

 

1. Moja rodzina – opis na podstawie wykonanych prac plastycznych.

2. Zaproś mnie do siebie – wychowanki podają nazwę rodzinnej miejscowości, starają się określić jej położenie i zachęcić do jej odwiedzenia.                                                                 

3. Znam swój adres i numer telefonu – zadzwonię lub napiszę do rodziców i opiekunów, gdy będzie taka potrzeba (wysłanie pozdrowień).   

 

 


Publikacja umieszczona w Serwisie Publikacji Nauczycieli ODA, rok szk. 2003/2004

 
 

Serwis ODA - Strona główna > Pełny katalog publikacji  |   Strona autora/ów  |

Zamknij okno

góra

Serwis jest prowadzony przez Wydawnictwo „e media”