Publikacja w serwisie

Bookmark and Share

8209  odsłona

Hanna Czajkowska: Scenariusz 'Dyskoteki Zdrowia'

Hanna Czajkowska
nauczanie zintegrowane
Szkoła Podstawowa nr 41 im. R. Traugutta
Bydgoszcz

Scenariusz edukacji zdrowotnej
„Dyskoteka Zdrowia”

                        Hasło: ”Ruch i muzyka”

Klasy: II, III.

Termin: październik 2002.

Cel: Propagowanie różnych form ruchu przy muzyce.

Środki dydaktyczne: gazety, balony, jabłka, miski, szarfy, papierowe kółka, kosz, organy, płyty kompaktowe, kasety magnetofonowe, sprzęt grający,

Nagrody: jabłka od sponsorów przydzielane dzieciom za konkursy.

Podczas całej zabawy przewija się muzyka.

Dominują ogólnorozwojowe ćwiczenia gimnastyczne.

Przebieg:

  1. Powitanie gości (przez Samorząd Szkolny oraz nauczyciela prowadzącego).

  2. Podanie celu spotkania.

  3. Krótka rozmowa wprowadzająca w tematykę spotkania.

  • Co żyje w otaczającym was świecie?
  • Po czym rozpoznajecie, że coś żyje?
  • To co żyje cały czas się zmienia: rośnie, je,pije, oddycha, rozmnaża się.
  • Aby żyć wszystkie istoty muszą się poruszać.
  • Na pewno widzieliście budzącego się ze snu kota.
  • Pokażcie jak to robi kot?(Dzieci przeciągają się, wyginają ciało w różnych kierunkach, robią koci grzbiet)
  • Jak porusza się drzewo?(Dzieci wyciągają ręce -gałęzie, ruszają palcami dłoni-liście w stronę słońca)
  • A teraz jesteśmy ludźmi: W rytmie muzyki dzieci wykonują ruchy nauczyciela.
  • Życie nie jest możliwe bez ruchu. Spróbujmy się o tym przekonać: (siadają „po turecku”)
  • Połóżmy jedną dłoń na klatce piersiowej a drugą na brzuchu i głęboko oddychajmy .A teraz przestajemy oddychać.
  • Jak się czuliście?
  • Jeżeli człowiek chce być sprawny tzn. zwinny, silny, wytrzymały na różne obciążenia musi ćwiczyć swoje ciało. Codziennie wykonywać różne ruchy aby pracowały wszystkie mięśnie, ścięgna i stawy.
  • Lecz pamiętajcie, by z ruchu korzystać z umiarem.

  4. Pokaz tańca przygotowanego przez uczennice z klasy VI a.

  5. Nauka fragmentów tańca dla wszystkich dzieci.

  6. Konkurs I:

Dzieci tańczą a nauczyciele prowadzący zabawę wyłaniają te, które wykonują to najładniej.

Wygrywa kilka osób.

  7. Zabawa: ”Istoty żywe”

Dzieci naśladują różne postacie np. żabki, tancerkę ...
Później same proponują postacie do naśladowania

  8. Konkurs II: „Chaps za jabłko”

Miednice z wodą a w nich jabłka. Każdy uczestnik w wyznaczonym czasie próbuje wyłowić jabłko ustami, zębami. Wygrywa jedna osoba.

  9. Pokaz tańca wykonany przez uczennice z klasy VI b.

10. Taniec dzieci w rzędach:

Naśladowanie ruchów czworga dzieci z klasy III.

11. Taniec dowolny.

12. Konkurs III: ”Połóż jabłka na tacy”

Dzieci ustawione w dwóch rzędach. Biegną do kosza z jabłkami zabierają po jednym i układają na tacy.

Wygrywa drużyna która zrobi to szybko i dokładnie.

13. Zabawy z gazetami (Każde dziecko otrzymuje prostokąt gazety. Wykonują wiele ćwiczeń w rytmie muzyki)

Oto przykłady niektórych ćwiczeń:

  • Dziecko gazetę kładzie gazetę przed sobą. Przeskakuje przez nią do przodu, do tyłu, na boki.
  • Podnosi gazetę przy wyprostowanych kolanach.
  • Zgniata prawą ręką do połowy, przekłada do lewej i zgniata lewą ręką do końca. (powstała gazetowa kula)
  • Rzuca kule do góry jedną ręką, łapie drugą i odwrotnie.
  • Rzuca  klaszcze w dłonie i łapie.

Zakończenie zabaw wrzuceniem gazetowych kul do kosza.

14. Nauka prawidłowego układania stóp podczas chodzenia. Uświadomienie wpływu układania stóp na kręgosłup.

15. Zabawy taneczne.

16. Konkurs IV: ”Koła”

Wszystkie dzieci zabierają papierowe koła (po jednym dla każdego dziecka) i kładą na podłogę.

Muzyka-wszyscy tańczą między kołami.

Brak muzyki-każdy staje na dowolnym kole.

Odchodzą dzieci dla których zabrakło koła (w czasie trwania muzyki nauczyciele zabierają kilka kół.)

Wygrywają osoby które do końca zachowają koła.

Wygrywa 5 osób.

17. Ćwiczenia izometryczne.

Nauczyciel wyjaśnia na czym polegają te ćwiczenia: na krótkotrwałym (ok.6 sekund) równomiernym (nie gwałtownym)napinaniu mięśni.

Dzieci pod  kierunkiem nauczyciela napinają wyznaczone grupy mięśni. (nóg, ramion, brzucha ...)

Nauczyciel wyjaśnia, że można je wykonywać w ciągu dnia bardzo często bez konieczności zmiany odzieży, ponieważ  podczas wykonywania tych ćwiczeń organizm się nie poci.

18. Konkurs V: ”Wyścigi balonów”

Wybrana czwórka dzieci trzyma balony między kolanami. Musi dostać się dowolnym sposobem do kolorowych kół wykonanych z szarf. Tam bez pomocy rąk zostawiają balony. Wygrywa jedna osoba ,której balon zostanie w kole a zawodnik wróci na linię startu najszybciej.

19.  Zabawa przy muzyce.

Konkurs VI: ”Dla wytrzymałych”

W rytmie szybkiej muzyki dzieci wykonują ćwiczenie:

Podskakują z nogi na nogę klaszcząc pod kolanami.

Odpadają osoby, które robią zbyt wolno lub przerwały ćwiczenie. Wygrywają wszyscy, którzy przez całą minutę wykonywali to prawidłowo.

20.  Ćwiczenia relaksujące.

Podczas odtwarzania muzyki relaksacyjnej „las”, nauczyciel snuje opowiadanie o niedźwiadkach, które w poszukiwaniu miodu zmęczone położyły się na mchu.

Dzieci stają się niedźwiadkami i wykonują polecenia nauczyciela.

21. Po opowiadaniu nauczyciel wyjaśnia jak ważny jest relaks by nabrać sił do wykonywania następnych działań ruchowych.

22. Swobodny taniec dzieci.

23. Rekapitulacja wiedzy uzyskanej w czasie dyskoteki.

Wszystkie dzieci uczestniczące w „Dyskotece Zdrowia” otrzymały jabłko oraz dyplom ”Promyka Zdrowia” za udział w dyskotece promującej zdrowy styl życia.

 

Dyplom

„Promyka Zdrowia”

Za udział w dyskotece

promującej zdrowy styl życia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szkoła Podstawowa nr 41

 

 

 

 


Publikacja umieszczona w Serwisie Publikacji Nauczycieli ODA, rok szk. 2002/2003

 
 

Serwis ODA - Strona główna > Pełny katalog publikacji  |   Strona autora/ów  |

Zamknij okno

góra

Serwis jest prowadzony przez Wydawnictwo „e media”