Publikacja w serwisie

Bookmark and Share

29899  odsłona

Józef Połeć: Wpływ odkryć geograficznych na przemiany cywilizacyjne

Józef Połeć
nauczyciel SP w Adamówce
37 - 534 Adamówka

WPŁYW ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH
NA PRZEMIANY CYWILIZACYJNE

- konspekt do lekcji historii w klasie VI

Treści programowe:

  •    wybrane elementy cywilizacji Indian Ameryki Środkowej i Południowej,
  •    zmiany w życiu codziennym będące skutkiem odkryć geograficznych.

CELE LEKCJI

Po zakończonych zajęciach uczeń :

ˇ    pamięta:

  • pojęcie plantacja,
  • datę 1492 roku,
  • że rok  1492 uznawany jest za koniec epoki średniowiecza i początek czasów nowożytnych;

ˇ    rozumie:

    • wyżej wymienione pojęcia,
    • wpływ odkryć na zmiany w Europie;

ˇ    potrafi:

  • wskazać na mapie:
    państwa, które uzyskały najwięcej zdobyczy terytorialnych ( Hiszpanię, Portugalię, Francję i Anglię),
    gdzie znajdowały się państwa Inków, Azteków i Majów,
  • opowiedzieć o wybranych osiągnięciach cywilizacyjnych Indian,
  • ocenić postępowanie kolonizatorów względem ludności podbitej,
  • klasyfikować skutki odkryć geograficznych na pozytywne i negatywne,
  • zaznaczyć na taśmie czasu rok 1492 - jako początek nowożytnej ery.

W trakcie zajęć uczeń kształci umiejętności uniwersalne:

  • efektywne współdziałanie w zespole,
  • przygotowanie do publicznych wystąpień,
  • korzystanie z różnych źródeł wiedzy,
  • przyswajanie sobie technik negocjacji.

MATERIAŁY:

  • podręcznik do klasy VI,
  • mapy: "Wielkie odkrycia geograficzne", "Mapa polityczna świata",
  • atlasy,
  • Wydawnictwo multimedialne Optimus Pascal "Historia Świata" prezentujące cywilizacje Indian Ameryki Środkowej i Południowej.

METODY:

  • rozmowa nauczająca,
  • ćwiczenia z taśmą czasu,
  • praca z mapą, atlasem, podręcznikiem,  komputerem (wydawnictwo multimedialne).

STRUKTURA I OPIS LEKCJI:

1. Wprowadzenie

Nauczyciel przedstawia temat lekcji i informuje, że na zajęciach uczniowie poznają elementy cywilizacji Azteków, Inków i Majów, a także zmiany jakie zaszły w życiu  codziennym jako skutek odkryć geograficznych.

2. Rozwinięcie

  • Prowadzący wprowadza uczniów w czas epoki przedkolumbijskiej,
  • Uczniowie przypominają przyczyny odkryć geograficznych i omawiają próby dotarcia do Indii (zaznaczają daty na mapie czasu),
  • Nauczyciel przedstawia wybrane elementy cywilizacji Inków, Azteków i Majów,
  • Uczniowie szukają w podręczniku i wydawnictwie multimedialnym wiadomości na temat rolnictwa i osiągnięć ludów Ameryki Środkowej i Południowej w celu podjęcia decyzji:

Jakie zmiany w życiu codziennym Europejczyków były skutkiem odkryć geograficznych? 

Uczniowie w grupach starają się ustalić odpowiedź, a po prezentacji wiedzy i umiejętności wspólnie redagują odpowiedź:

Odkrycia geograficzne przyczyniły się do:

  1. wprowadzenia nowych roślin i potraw ( kukurydzy, pomidorów, papryki, ziemniaków),
  2. wprowadzenia nowych gatunków hodowlanych ( kaczki, gęsi ),
  3. upowszechnienia kawy, bawełny i herbaty,
  4. łatwiejszego dostępu do kruszców szlachetnych,
  5. rozwoju rzemiosła i handlu,
  6. upowszechnienia przypraw w związku z niższą niż dotychczas ceną.

3. Podsumowanie :

SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH

SKUTKI POZYTYWNE

SKUTKI NEGATYWNE

  • potwierdzenie teorii o kulistości ziemi,
  • poznanie nowych regionów świata,
  • poznanie kultury i cywilizacji ludów Ameryki Środkowej i Południowej,
  • Opracowanie dokładniejszych map świata,
  • Poznanie języków, religii i obyczajów tamtejszych ludów,
  • Sprowadzenie nowych roślin.
  • niszczenie indiańskiej kultury, (wspaniałych posągów, malowideł, świątyń, przetapianie wyrobów ze złota i srebra),
  • zmuszanie tubylców do niewolniczej pracy,
  • wzrost cen żywności wskutek napływu tanich kruszców do Europy,
  • rozwój kolonializmu.

Metody kontroli:

Opisz system dróg królewskich u Inków.


Publikacja umieszczona w Serwisie Publikacji Nauczycieli ODA, rok szk. 2002/2003

 
 

Serwis ODA - Strona główna > Pełny katalog publikacji  |   Strona autora/ów  |

Zamknij okno

góra

Serwis jest prowadzony przez Wydawnictwo „e media”